Launch Party 2.0 - Meet Estelle Van der Gucht

Launch Party 2.0 - Meet Estelle Van der Gucht

Kun je jezelf kort voorstellen en vertellen wat voor soort werken/designs je creëert? Hoe zou jij deze beschrijven?

Ik ben Estelle Van der Gucht en keramiste in bijberoep. In de beginfase produceerde ik gebruiksgoed in allerlei kleisoorten. Sinds enkele jaren stroomt het ontwerpen van kunstobjecten door mijn vingers en gedachten. Ik experimenteer met gipsmallen en porselein.


Wanneer en waarom ben je begonnen met creëren? 

In 2014 startte ik de opleiding Keramiek aan de academie voor Beeldende Kunsten te Mechelen. Nadien vervolgde ik de opleiding aan de kunstacademie in Heist-op-den-Berg, en studeerde ik af in 2021. Ik doorliep ook de specialisatiegraad in Heist-op-den-Berg. Waarom keramiek? Ik ben gefascineerd door mooie objecten. De uitdaging om zelf een design te ontwerpen, wilde ik ontdekken, meer niet. Van het een is het ander gekomen…


Herinner jij je welke creaties – van boeken, films over muziek tot kunst – jou in je kinderjaren hebben gevormd? In welke mate ben je hierin gevormd door jouw dichte omgeving en familie? 

Ik werkte als wetenschappelijk onderzoeker aan de KULeuven. Het in kaart brengen van de anatomische architectuur van weefsels fascineerde mij enorm. Uren spendeerde ik aan de microscoop om die prachtige cellulaire kenmerken te fotografen. Die karakteristieke architecturale vormgevingen voel je in mijn huidig werk.


Waar haal jij je inspiratie uit en wie is je favoriete kunstenaar of designer? Zijn er specifieke thema’s of ideeën die je vaak verkent in je werk? 

Waar haal ik mijn inspiratie? Het is een samenstelling van impressies, een beeld dat me bijblijft, een gevoel, een eerste indruk, mode, texturen, tactiel, fotografie, het innerlijke, natuur, schoonheid in de meest algemene betekenis.


Kun je ons meer vertellen over je creatieve proces? Hoe begin je aan een nieuwe creatie? 

Tot de rijp is, blijft een idee in mijn hoofd hangen. De esthetische vormgeving volgt, en het uitdokteren van de technische verfijning is absoluut ook een belangrijke meerwaarde voor het voltooien mijn werk.


Welke boodschap of emotie hoop je over te brengen met je werken? 

Ik wens mensen te raken met mijn werk. De aanzet is de fragiliteit en de puurheid die je voelt in het porselein, die eenvoud … dit reflecteert de manier waarop we met elkaar in verbinding staan, die menselijke interactie wil ik tot verbeelding brengen.


Zijn er bepaalde materialen, technieken of stijlen die je vaak gebruikt in je werk? Zo ja, waarom? 

Zoals ik vertelde, vertrek ik vanuit gipsmallen en vloeibare porselein. Ik haal het traditionele gietwerk in mallen uit de context, en creëer nieuwe samengestelde, architecturale, ondoordachte vormen. Ik experimenteer momenteel met textiel en porselein, de technische uitwerking valt eigenlijk buiten de lijntjes van de traditionele keramiek. In “Het Vrouwenpaleis” gebruikte ik fotografie om de beeldspraak over verbondenheid en vriendschap te kunnen doen voelen bij de iedereen, ongeacht of men het verhaal kent.




Hoelang werk je aan een bepaald werk? En hoe weet je dat je klaar bent?

Ik werk eigenlijk op een organische manier. De uitdaging over het onderzoeken waar de grenzen liggen van porselein en de technische uitwerking van de vormgeving met het materiaal is een rode draad in mijn werk. Ik streef naar perfectie op alle vlak, en die limiet is moeilijk te bepalen.


Wat wil je graag nog bereiken in de creatieve wereld?

En 10. Recent heb ik een bijzondere samenwerking aangegaan met Igor Dieryck, ontwerper bij modehuis Hermès. Samen maakten we een porseleinen kraag als kledingstuk voor zijn afstudeerproject aan de Mode Academie te Antwerpen (2022). Graag zou ik opnieuw willen samenwerken met collega-kunstenaars uit de mode, architectuur, textiel, fotografie.

Back to blog